Thursday, March 28, 2013

Di sebalik Lahat Datu, apa kita harus tahu ( II )



Tulisan ini adalah lanjutan dari Di sebalik Lahat Datu, apa yang kita harus tahu …..!!! (Siri I)  yang telah saya postkan pada 3hb Feb yang lalu. Ia juga bukanlah nokhtah bagi siri ini, diharap akan ada siri III dan seterusnya bagi mencungkil permasalahan dari perspekfik sejarah, geopolitik, pertahanan dan hubungan antarabangsa.

Sehingg...a hari ini (9.3.2013 jam 9.00 malam) telah dikenalpasti terdapat 53 orang penceroboh telah terbunuh manakala 79 orang ditahan untuk siasatan polis. Pihak penceroboh kini bergerak dalam kumpulan kecil setelah terperangkap dalam kepungan di Kampung Tanduo dan Kampung Tanjung Batu. Panglima Angkatan Tentera Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berkata kawalan ketat yang dilakukan di lokasi berkenaan sejak Op Daulat dilancarkan bagaimanapun tidak memungkinkan penceroboh bersenjata itu memboloskan diri.

Melihat dari senario pencerobohan yang dilakukan oleh pihak yang mengaku sebagai tentera Kesultanan Sulu bagi menuntut Sabah sebagai sebahagian daripada jajahan takluk kesultanan Sulu, kita harus menoleh ke belakang tentang sejarah akar umbi bagaimana ianya berlaku. Apakah benar kesultanan Sulu yang kini memang tidak diiktiraf oleh Manila sendiri sejak tahun 1974, mampu untuk memperolehi sebarang kejayaan samada dari segi ketenteraan maupun melalui saluran diplomatik antarabangsa iaitu dengan melancarkan tuntutan terhadap mahkamah timbangtara antarabangsa (ICJ).

Daripada perspektif sejarah, kesultanan Sulu telah ujud sezaman dengan kesultanan Melaka lagi. Selepas melalui beberapa generasi dengan penguasaan Sepanyol terhadap Filipina, namun kesultanan Sulu masih utuh. Malah kekuasaannya telah bertambah dengan kemasukan sebahagian Bornoe atas anugerah dari kesultanan Brunei kerana membantu menamatkan pemberontakan.

Bagaimanapun pada 22hb Jan 1878, telah ditandatangai satu perjanjian antara Sultan Sulu dengan pihak syarikat British (Alfred Dent dan Baron von Overback), yang mana Borneo Utara telah diberikan pajakan kepada syarikat British dengan bayaran sebanyak 5000 “Malayan Dollar” setiap tahun. Ini diperjelaskan dalam transkrip perjanjian seperti di bawah :

….. do hereby lease of our own freewill and satisfaction to...all the territories and lands being tributary to [us] together with their heirs, associates, successors and assigns forever and until the end of time, all rights and powers which we possess over all territories and lads tributary to us on the mainland of the Island of Borneo, commencing from the Pandassan River on the west coast to Maludu Bay, and extending along the whole east coast as far as Sibuco River on the south,..., and all the other territories and states to the southward thereof bordering on Darvel Bay and as far as the Sibuco River, ..., [9 nautical miles] of the coast

Dalam tahun 1903 telah ditandatangani satu dokumen tambahan seperti berikut :


 On 22 April 1903 His Majesty Sultan Jamalul Kiram signed a document known as "Confirmation of cession of certain islands", under what he either grant and ceded or leased additional islands in the neighbourhood of the mainland of North Borneo from Banggi Island to Sibuku Bay to British North Borneo Company. The sum 5,000 dollars a year payable every year increased to 5,300 dollars a year payable every year.

Kedua-dua perjanjian inilah yang menjadi titik-tolak kepada penyerahan Borneo utara kepada syarikat British yang kemudian diberikan kepada kerajaan British. Sebelum British meninggalkan Borneo Utara, satu pungutan suara telah dilakukan bagi memberi peluang kepada rakyat Borneo Utara memilih kerajaan sendiri setelah gagasan pembentukan Malaysia akan dilakukan. Dalam pungutan suara itu, rakyat Borneo Utara telah memberikan 2/3 undi majoriti untuk menyokong kemasukan dalam gagasan itu. Setelah itu Borneo Utara ditukar nama menjadi Sabah dan bersama Sarawak dan Singapura serta negeri-negeri Persekutuan Tanah Melayu membentuk negara Malaysia.

Oleh kerana negara Malaysia menerima pewarisan terhadap Sabah melalui perjanjian pajakan dan memerlukannya membayar wang pajakan setiap tahun, maka pejabat kedutaan Malaysia di Manila akan membuat pembayaran tersebut kepada waris-waris kesultanan Sulu yang berhak walaupun ianya tidak lagi diiktiraf oleh kerajaan Filipina. Ini diterangkan dalam transkrip seperti di bawah :

Every year, the Malaysian Embassy in the Philippines issues a check in the amount of 5,300 ringgit (US$1710 or about 77,000 Philippine pesos) to the legal counsel of the heirs of the Sultan of Sulu. Malaysia considers the amount an annual “cession” payment for the disputed state, while the sultan’s descendants consider it “rent". The sultan's descendants demands that the payment be increased to 1Billiion USD in 2010, Malaysia has however ignored the issue.

Dalam terma perjanjian itu terdapat definasi yang berbeza dari pihak kerajaan Malaysia yang menganggap bahawa wang RM5300 itu adalah sebagai ganjaran pajakan tahunan, manakala di pihak pewaris kesultanan Sulu menganggapnya sebagai sewaan. Oleh kerana ianya berbentuk sewaan, maka ia haruslah dilihat dari perspektif ekonomi dan nilai semasa dan patut dinaikkan kepada 1billion USD dalam tahun 2010, namun demikian kerajaan Malaysia tidak mengendahkannya.

Maka kini sudah terang lagi bersuluh bahawa sebahagian daripada agenda pencerobohan itu ada berkaitan dengan permintaan waris-waris kesultanan Sulu agar Malaysia menimbangkan permintaan mereka agar kantong mereka dipenuhi. Bagaimanapun penentuan pewarisan yang layak untuk menerima wang pajakan dan “takhta” kesultanan Sulu itu sendiri masih dipertikaikan dari kalangan pewaris-pewaris sendiri.

Ini berlaku takkala sultan Sulu yang terakhir, Jamalul Kiram II mangkat dalam tahun 1936 tidak meninggalkan pewaris. Seterusnya British telah menghentikan pembayaran pajakan tersebut. Namun demikian setelah waris-waris kesultanan Sulu membawa perkara ini ke penghakiman maka ia dikembalikan kepada pewaris-pewaris. Namun demikian Jamalulu Kiram III tidak diiktiraf sebagai pewaris “yang 9 orang” yang layak untuk menerima pembahagian wang pajakan itu dalam satu penghakiman yang dibuat oleh Hakim Besar Borneo Utara, Hakim Macaskie dalam tahun 1939.

Dalam tahun 2011, pewaris kedua kepada “yang 9 orang” telah mendapat pengiktirafan dari mahkamah Sulu bahawa mereka adalah pewaris yang sah. Sekali lagi Jamalul Kiram III tidak tersenarai. Maka dengan itu dakwaan Jamalul Kiram III sebagai pemilik takhta kesultanan Sulu dipertikaikan oleh kerabat diraja kesultanan itu sendiri. Secara tidak langsung ia dianggap sebagai sultan palsu dari segi teknikal dan undang-undang antarabangsa. Namun demikian, ia masih dianggap sebagai sultan yang “sah” oleh pengikutnya kerana simbol kesultanan itu melambangkan ujudnya kesinambungan kerajaan Melayu Kesultanan Sulu walaupun ianya tidak membawa makna dalam arena politik Filipina sendiri apatah lagi di pentas antarabangsa.

Mungkinkah dengan cara pencerobohan ke atas Sabah dan berjaya mengingatkan kepada Manila, dan Jamalul Kiram III beranggapan juga bahawa beliau harus diangkat sebagai sultan yang sah disisi undang-undang Filipina dan berhak mendapat apa jua keistimewaan diraja. Kerana pihak kerajaan Filipina tidak lagi mengiktiraf maupun memberi ganjaran kepada keluarga “diraja” itu.

Daripada berita-berita yang dilaporkan bahawa keluarga Jamalul Kiram III sendiri tidaklah mempunyai kekuatan dari segi kewangan untuk membiayai tentera sendiri, apatah lagi untuk misi menceroboh sebuah negara berdaulat Malaysia. Maka timbul persoalan dari mana timbulnya askar-askar mereka itu dan siapa pula yang membiayai pencerobohan itu. Apakah mereka itu adalah sebahagian daripada bekas tentera gerila dari puak MNLF yang diterajui oleh Nur Misuari. Atau mungkin juga anggota kumpulan Abu Sayap yang mendiami kepulauan Jolo. Atau mungkin mereka dari kumpulan lanun-lanun yang berkeliaran di perairan Sulu. Semuanya adalah kemungkinan.

Begitulah kupasan yang dapat saya paparkan berdasarkan fakta-fakta sejarah dan politik semasa. Untuk siri seterusnya, saya akan memaparkan permasalahan taktikal dan pendekatan yang diambil oleh polis dan tentera dalam menangani kes pencerobohan ini. Bagaimana Wisma Putra, polis dan tentera cuba mengelak diheret ke kancah antarabangsa serta tidak mahu terpalit dengan Konvensyen Geneva. Serta perbandingan antara kes Lahad Datu dengan kes Al-Ma’unah di Sauk, Grik, Perak. Akhir sekali kita nak tonjolkan akibat dari, “Tanya sama Anwar, ngapa Sabah tak hilang….nanti jawab Hisemudin Kasim …….”.

Oleh : Hisemudin Kasim
9hb Mac 2013 : 11.20 pm



Nota ; Artikel ini telah disiarkan di FB saya pada 09.03.2013
Post a Comment